Poprzedni

Porozumiewanie się

Następny

Wielki finał

Dzieci uczą dzieci

Co to znaczy „dzieci uczą dzieci”?

Filozofia „dzieci uczą dzieci” jest modelem uczenia się zakorzenionym w fundamencie współczucia i zaufania i stara się pielęgnować zaufanie Brave Kids do własnych umiejętności, nie tylko jako artystów, ale także jako liderów w swoich społecznościach.

Piosenki, tańce i inne elementy, które dzieci prezentują stają się wyjściowym materiałem do nauczania i uczenia się od siebie nawzajem (wraz z innymi spontanicznymi elementami, które pojawiają się naturalnie, gdy dzieci spotykają się i bawią podczas przerw i czasu wolnego).

Częścią warsztatów polega na dzieleniu się uczestników swoimi umiejętnościami: uczą tańców, piosenek, sztuczek cyrkowych, pokazują swoje ćwiczenia, proponują sceny teatralne, itp. To ich warsztat. Jako instruktorzy artystyczni jesteśmy tu tylko po to, aby im pomóc i ułatwić.

W tym modelu rola instruktora artystycznego polega głównie na wspieraniu, podążaniu za dziećmi i pomaganiu im, gdy się gubią - ale nawet wtedy chcemy, aby najpierw poprosili o tę pomoc. Aby to wszystko było możliwe, instruktor artystyczny musi wyposażyć dzieci w narzędzia pedagogiczne i pokazać odpowiedni model komunikacji stosowany w procesie pracy. To stanowi element warsztatu o nazwie: dzielenie się narzędziami pracy.

Aby czuć się komfortowo w procesie nauczania i uczenia się, w obliczu nowych wyzwań, dzieci potrzebują bezpiecznego i przyjaznego środowiska, bez ciągłego oceniania. Stworzenie go i utrzymanie na odpowiednim poziomie jest również rolą instruktora artystycznego.

Cytaty

  • Jeden z liderów powiedział nam kiedyś, jak dzięki Brave'owi, okazywanemu tu wzajemnemu szacunkowi, dzieci z jego grupy stały się bardziej pewne siebie i dumne ze swojej kultury. Nawet gdy wykonują te archaiczne tańce, nie boją się, że ktoś będzie z nich kpił lub wyśmiewał ich kroki. ”Myślę, że to dlatego, że otrzymują uwagę, a także dzięki świetnej zabawie: dzieci zbierają się, uczą się od siebie nawzajem i poznają się nawzajem. Chodzi o przełamanie tego kulturowego kostnienia. To jak przełamanie tabu w pewnym sensie, co pomaga dzieciom zauważyć, że to nie jest tak archaiczne, że żyje, i można do tego podejść z innej strony. W ten sposób zyskuje to dla nich także nowe znaczenie. Ten sam gest, symbol, taniec - staje się czymś innym, nowym i fascynującym, jeśli jest wykonywany przez inne dzieci w strojach z innych kultur.

    Jacek
  • Dzieci uczą dzieci - to jest coś, co chcemy zobaczyć: dzieci, które nauczyły się czegoś od innych dzieci, w przyjaźni i radości z poznawania nowych ludzi. (...) dzieci myślą, że nie da się czegoś zrobić, ale pod koniec dnia to one zrobią wszystko, aby udało się własnie podczas występu… i czują się usatysfakcjonowane i wzruszone ponieważ sprawiły, że się udało.

    Kasia
  • Przedstawienie zawsze wywodzi się ze świata w którym żyją te dzieci, ukazuje się poprzez metafory, obrazy, których używają. Z wzajemnie okazywanej empatii rodzi się szacunek, a z wzajemnie okazywanego sobie szacunku rodzi się refleksja: “wow to on też tak ma, on też może mieć tak trudno, tak ciężko, jak ja”. I na tej bazie zaczyna się pojawiać sympatia.

    Grzegorz

Przykłady

Gra: “Rób co ja robię”?

Nasz proces pracy opiera się w dużej mierze na nieformalnych metodach uczenia się i naśladowania.

„Rób, co ja robię”: ta prosta gra jest sercem modelu nauczania Brave Kids ("dzieci uczą dzieci"), a także podstawą naszej wspólnej komunikacji. Oznacza to, że bez żadnego słownego wyjaśnienia, jedynie dając przykład, uczymy, jak coś robić. Na przykład: zamiast wyjaśniać, ile kroków musimy zrobić i w którym kierunku się poruszać, po prostu pokazujemy to i prosimy wszystkich, aby powtórzyli. (A najlepiej: poproś dzieci, aby pokazały dany materiał kilka razy).

Wskazówki

Pamiętaj o zasadzie, którą chcemy przekazać w spektaklu: dzieci uczą dzieci. Spektakl nie jest jedynie prostą kombinacją różnych elementów.

Każda scena jest wynikiem wspólnego działania różnych grup dzieci.

Pamiętaj: nawet najtrudniejsze i nudne zadanie można przekształcić w kreatywną zabawę.

Zadaj sobie pytanie...

  1. Co robić, gdy dzieci oczekują od instruktora artystycznego, że czegoś ich nauczy?
  2. Jak odnieść się do autorytarnego modelu nauczania, w którym dorastały dzieci?
  3. Co robić gdy dzieci krzyczą lub popychają innych, kiedy uczą się wzajemnie?
  4. Jaki będzie mój wkład w projekt, jeśli dzieci uczą dzieci?

Kontakt

Adres

Stowarzyszenie Kultury Teatralnej Pieśń Kozła / Brave Kids

ul. Purkyniego 1
50-155 Wrocław, Polska
NIP 899-23-31-660
KRS 000108979

Zgadzam się z warunkami GDPR. Czytaj więcej