Poprzedni

Czym jest Pojekt Brave Kids?

Następny

Warsztaty i spektakl finałowy

Instruktorzy artystyczni

Kim jest instruktor artystyczny?

Instruktorem artystycznym jest osoba, która pracuje artystycznie z uczestnikami Brave Kids. Wraz z innymi instruktorami czy instruktorkami artystycznymi prowadzi warsztaty z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi komunikacyjnych i pomaga dzieciom w tworzeniu wspólnego spektaklu.

Z zawodu jesteśmy reżyserami, tancerzami, choreografami, aktorami, cyrkowcami, lalkarzami, żonglerami, muzykami ... jesteśmy instruktorami artystycznymi Brave Kids.

Rola

Rola instruktora artystycznego

Rolą instruktora artystycznego jest stworzenie przestrzeni dla dzieci-uczestników Brave Kids - aby korzystały ze swoich talentów oraz uczyły się od siebie nawzajem. DAMY IM TO ZROBIĆ, co oznacza, że staramy się oddać uczestnikom jak największą odpowiedzialność za ich pracę twórczą. Naszym zadaniem jako instruktorów artystycznych jest wspieranie i przekazywanie im narzędzi, jeśli tego potrzebują, które pomogą im uczyć innych. Nie "uczymy" w sensie narzucania. Zamiast tego: pokazujemy, proponujemy, pomagamy. Pokazujemy pole możliwości i różnorodnych rozwiązań, ale nie wskazujemy ich od razu. Dajemy dzieciom możliwość samodzielnego rozwiązywania problemów. Możemy w razie potrzeby "uratować" je od trudności, ale tylko poprzez dialog i porozumienie. Jesteśmy partnerami w tej pracy. Co ważne, nie próbujemy zmieniać dzieci. Pokazujemy im, że istnieją różne sposoby działania, różne kultury i wartości. A wszytko po to aby zobaczyły, że mogą dokonać wyboru i pozytywnie zmieniać świat dzięki wzajemnemu porozumieniu. Dajemy odpowiedzialność, a jednocześnie zachowujemy CEL. Nadal jesteśmy liderami. Musimy ustanowić granice i dbać o bezpieczne i rozsądne ramy całego warsztatu.

Jakie są nasze wartości?

Współczucie, świadomość, pokora, szacunek, otwartość i serce! Instruktorzy artystyczni powinni zawsze myśleć przede wszystkim o tym, co przyniesie korzyści dzieciom.

Cytaty

  • Chciałam się trochę sprawdzić. Fascynujące było dla mnie to, że ludzie mogą być razem, pomimo różnic, pomimo całkowicie odmiennych historii. To naprawdę coś, że możemy się porozumieć i zrozumieć. Możemy mieć wspólny punkt widzenia ale wyrażamy się poprzez różne rytuały i w inny sposób. (…) Cenne było dla mnie również - biorąc pod uwagę moje doświadczenia - wzięcie udziału w takim projekcie i poznanie uczestników z różnych krajów. Zawsze mam wrażenie, że otrzymuję więcej niż daję i że uczę się więcej niż nauczam. Cóż, uczę się z dziećmi tych piosenek, które dla mnie jako piosenkarki są niesamowite. Dowiaduję się, kim są te dzieci, co jest dla nich ważne, jak to jest żyć w danej kulturze. Nie uczę się tego z telewizji ani przez stereotypy. Tu naprawdę poznajemy drugą osobę.

    Ilona
  • Jestem antropologiem i choreografem, więc to były umiejętności, które wniosłam do Brave Kids. Wiedziałam, że mogę pracować z dziećmi, ale nigdy nie widziałam BK, więc byłam podekscytowana, ale miałam też taką myśl: „Naprawdę nie wiem, na co się zgodziłam" (…) Odkrywałam, na czym polega ta praca. Teraz myślę, że nie chodzi o umiejętności, które mają te dzieci, a nawet o tworzenie finałowego spektaklu. Chodzi o umożliwienie dzieciom bycia razem. I to jest także mój kontakt z tymi dziećmi i poznawanie ich, a także pomaganie im w odnalezieniu tego, kim są. I dzięki różnym metodom staraliśmy się im pokazać, że są bardzo wyjątkowi.

    Kathy

Wskazówki

Co może, a czego nie powinien robić instruktor artystyczny?

Mary: Czego mi nie wolno? Chyba nie wolno mi stracić wiary w to, że oni naprawdę potrafią coś zrobić bo oni to poczują natychmiast, a to jest okrutnie demobilizujące. Nie wolno mi przy nich pokazać, że mi się coś nie podoba albo uważam, że jest kiczem, na przykład. No, nie wolno mi tego zrobić, szczególnie jak oni są do tego głęboko przekonani. Ale nie wolno mi też pozwolić im naruszyć ich wartości. To znaczy nie wolno mi nie zauważyć, że ktoś czuje się źle w tym co zrobił. Myślę, że to byłaby jakaś totalna klęska mojej pracy pedagogicznej i mojej empatii, gdybym po spektaklu zorientowała, się, że któryś z nich źle się czuje w tym co się tam wydarzyło.

Jak zrównoważyć radość tworzenia z wysoką jakością wydarzenia artystycznego?

Z jednej strony chcemy, aby dzieci dobrze się bawiły podczas warsztatów, aby miały przestrzeń do rozwijania przyjaźni. Z drugiej strony, chcemy stworzyć wysokiej jakości wydarzenie artystyczne, które wymaga ciężkiej i zdyscyplinowanej pracy. Istnieje więc  niebezpieczeństwo, że jeśli położymy zbyt wielki nacisk na artystyczną stronę wydarzenia, to sprawimy, że nasza grupa będzie zmęczona, pozbawiona motywacji i nieszczęśliwa, co może negatywnie wpłynąć na spektakl. Natomiast jeśli skupiamy się tylko na tworzeniu miłej atmosfery i dobrej zabawy, to może się zdarzyć, że nasz spektakl będzie słabo przygotowany, a dzieci, które naprawdę chcą pracować, będą niezadowolone. Zawsze musimy zachowywać równowagę między celami artystycznymi i społecznymi.

Praca w parach

Kasia: Wśród instruktorów są osoby, które są bardziej doświadczone i te, które są pierwszy raz. Gdy jesteś pierwszy raz to masz poczucie, że nie wiesz co i jak robić, że tego się nie da zrobić, że sobie na pewno nie poradzisz ale oczywiście udajesz, że wszystko jest OK. W tej sytuacji osoby, które mają doświadczenie dają ci duże poczucie bezpieczeństwa. Dlatego staramy się pracować w parach,  w których jedna osoba jest doświadczona, a druga nowa.

Zadaj sobie pytanie...

  1. Czy jesteś gotowy do pracy z dziećmi i "pozwolisz im to zrobić"?
  2. Co widzisz, gdy spotykasz dziecko - dziecko czy równego sobie człowieka?
  3. Czy jesteś gotowy uczyć się od dzieci?
Przejdź do następnego rozdziału

Warsztaty i spektakl finałowy

Kontakt

Adres

Stowarzyszenie Kultury Teatralnej Pieśń Kozła / Brave Kids

ul. Purkyniego 1
50-155 Wrocław, Polska
NIP 899-23-31-660
KRS 000108979

Zgadzam się z warunkami GDPR. Czytaj więcej