Poprzedni

Intro

Następny

Instruktorzy artystyczni

Czym jest Project Brave Kids?

Brave Kids jest wyjątkowym projektem artystyczno-edukacyjny powołanym w 2009 roku przez Stowarzyszenie Kultury Teatralnej Pieśń Kozła we Wrocławiu. Powstał z inspiracji niezwykłego człowieka, dr Akonga Tulku Rinpocze, tybetańskiego lamy, lekarza i filantropa, założyciela organizacji charytatywnej ROKPA.

Projekt Brave Kids ma na celu umożliwienie spotkania dzieciom z różnych części świata w atmosferze przyjaźni, pokoju i wzajemnego szacunku dla sztuki i kultury krajów wszystkich uczestników. Co roku, przez kilka tygodni spotykają się artystyczne grupy dzieci i profesjonalnych artystów, aby ucząc się od siebie nawzajem dzielić się sztuką i poznawać swoje rodzime kultury. W 2018 roku (9.edycja Brave Kids) projekt odbył się w 13 europejskich miastach: w 10 polskich - Białystok, Leszno, Oborniki Śląskie, Przemyśl, Radziejowice, Rzeszów, Siechnice, Wałbrzych, Wrocław, Zagórze Śląskie, oraz w Tbilisi (Gruzja), Bukareszcie (Rumunia) i Żydaczowie (Ukraina). Uczestniczyło w nim 365 dziecięcych artystów z 51 grup artystycznych pochodzących z 21 krajów, którzy pracowali pod okiem 21 instruktorów. Wielki Finałowy Spektakl Brave Kids w Hali Stulecia we Wrocławiu obejrzało 1800 widzów.

Więcej znajdziesz na stronie internetowej projektu: www.bravekids.eu

Jak to działa?

W miastach, które przystąpiły do projektu spotykają się artystyczne grupy dziecięce i młodzieżowe (po 4 grupy z różnych krajów, każda po około 6 dzieci, przez 1,5 - 2 tygodnie). Każda grupa przyjeżdża z krótkim (około 10 minut) występem prezentującym kulturę i tradycje swojego kraju bądź reprezentującym określoną technikę artystyczną (np.: cyrkową). Razem z zespołem profesjonalnych artystów i pedagogów (instruktorów artystycznych) wykorzystują ten materiał podczas wspólnych warsztatów do przygotowania wspólnego Spektaklu Finałowego, który prezentowany jest publiczności w danym mieście.

Podczas pracy konsekwentnie stosowany jest model "dzieci uczą dzieci". To pierwszy etap projektu. Podczas drugiego etapu wszyscy uczestnicy spotykają się już w jednym mieście. Owo zgrupowanie - o charakterze kolinii dla dzieci i młodzieży - twa ok. półtora tygodnia i zaczyna się od obejrzenia wcześniej przygotowanych Spektakli Finałowych, na bazie których podczas kolejnych warsztatów tworzony jest Wielki Finał.

Cytaty

  • Nie ma nic istotniejszego w relacjach między ludźmi niż empatia. Empatia i współczucie, nie ma nic potężniejszego.

    Grzegorz
  • Uczestniczyła w Brave Kids grupa 16-letnich nastolatek z Norwegii, dla których najważniejsze były zakupy. Kiedy skończyliśmy Brave, zapytaliśmy ich, co zyskały po projekcie, a jedna z nich powiedziała: „Nauczyłam się bardziej kochać moją mamę i tatę”. Popłakałem się. Tak nas zaskoczyła. Zrozumieliśmy, że oni mieszkają w tym wspaniałym norweskim domu, w odseparowanych pokojach, zupełnie bez kontaktu z mamą i tatą. A tu się turla po podłodze z dziećmi z domów dziecka, które w ogóle nie mają rodziców. Musiało ją to dotknąć i zrozumiała jakie to szczęście, że ich ma.

    Jacek
  • Praca z dziećmi daje możliwość ciągłego zadawania sobie pytań o granice kultury, o własne wartości. Ja zadaję sobie te pytania nieustająco, a te dzieciaki mają możliwość zadać je sobie podczas Brave Kids, i to jest bardzo wartościowe.

    Kasia
  • O czym to jest?” (…) dochodzę do wniosku, że to jest o spotkaniu. I to nie o byle jakim spotkaniu, ale o prawdziwym, głębokim spotkaniu z innymi ludźmi (...) I skoro tak jest, to spotkajmy tych obcych i niech zobaczą w tym drugim człowieku takiego samego człowieka.

    Jacek
  • Był taki chłopak w grupie, dla którego przyjazd na Brave Kids był bardzo trudny ze względu na sytuację w jego kraju. Wreszcie się udało i to dwukrotnie. Obecnie studiuje za granicą. Opowiedział mi, że dla niego udział w Brave Kids to było doświadczenie odmieniające życie. Mówił: kiedy przyjechałem po raz pierwszy byłem nieśmiały i niepewny siebie, zawsze trzymałem się z daleka. A kiedy nadszedł czas pożegnania, płakałem do ściany, byłem tak wycofany. Ale kiedy wróciłem do domu, wiedziałem, że będę próbował podróżować, studiować i uczyć się. Pomogło mi również spotkanie z innymi dziećmi i zobaczenie, jak może wyglądać świat. To była szansa na całe życie. I to mnie zmotywowało.

    Jacek

Wskazówki

Użyjmy sztuki jako wspólnego języka

„Sposób budowania spektaklu, traktowanie tradycji, folkloru, rytuałów i pieśni jako materiału artystycznego to specyfika Teatru Pieśń Kozła, która sprawdza się również w Brave Kids. Korzystamy z tego i staramy się te unikalne rzeczy pokazać. Wydaje nam się, że te małe elementy to coś zwykłego, normalnego, a okazuje się, że to spaja społeczność i umożliwia jej funkcjonowanie w świecie. Zainteresowanie w oczach kolegów z innych krajów, innych kultur wzmacnia również poczucie własnej wartości. Wydobywanie tych elementów pomaga nam w odnajdywaniu tego co jest uniwersalne, ale też unikatowe.”

Ilona

Zadaj sobie pytanie...

  1. Czy odczuwasz potrzebę dzielenia się kulturami i tradycjami?
  2. Czy dzieci wokół ciebie są świadome swojej kultury i tradycji?
  3. Jakie są twoje wcześniejsze doświadczenia związane z uczestniczeniem w projektach wielokulturowych? Czy potrzebujesz tego?

Kontakt

Adres

Stowarzyszenie Kultury Teatralnej Pieśń Kozła / Brave Kids

ul. Purkyniego 1
50-155 Wrocław, Polska
NIP 899-23-31-660
KRS 000108979

Zgadzam się z warunkami GDPR. Czytaj więcej